Kunde
BankNordik
Beskrivelse
Volapyk über alles
Når vi skal købe bolig, skal vi tage stilling til ÅOP, F3 og kursskæringer. Hos SKAT skal vi selvangive og indberette fradrag. På hospitalet får vi at vide, at det heldigvis var en benign cyste på højre femur. Pensionsselskabet fortæller dig, at præmierne for de danske markedsrenteprodukter, reguleret for interne produktskift, steg 16 pct., mens bruttopræmierne faldt med 19 pct. Politikerne indfører sundheds- og skolereformer. Volapykken lever og har det godt!
Danskerne har banklede
I bankverdenen forstørres det uforståelige endnu mere, da den verden er præget af korruption og moralsk deroute. Her er det særlige – og for halvdelen af danskerne* – uforståelige sprog nærmest et redskab til at lave forretning. Det er ihvertfald sådan, mange danskere opfatter den verden. Og det skaber banklede.
*Undersøgelse lavet af Voxmeter sep. 2018
Humorbåret kampagne med bund og bredde
Volapykfri.NU er en crosschannel-kampagne, der med humor og satire leverer det seriøse budskab om en bank, der har fået nok af volapykken. Og som vil genoprette tilliden og troen på banken. Ikke mindst på danskernes vegne. Strategien var at positionere BankNordik som et sympatisk og menneskeligt brand – og alternativ på bankmarkedet. Og lave modig og distinkt kommunikation, man normalt ikke ser fra banker. Kampagnen skulle ose af overskud, satire og uhøjtidelighed – og levere et seriøst budskab om, at BankNordik rent faktisk udrydder volapyk og skaber mere forståelighed i verden. Alt dette skulle være med til at øge kendskabet for BankNordik i Danmark.
Bankmanden Lars har kampagnens hovedrolle. Og ham møder vi i mange kanaler. Ikke mindst i kortfilmen ”Mit navn er Lars”. I 6 minutter og 20 sekunder kommer vi med på hans rejse fra komplet uforståelig til (næsten) volapykfrit menneske. Det lange filmformat giver seerne mulighed for at få en ’hel’ fortælling og et reelt stykke kvalitetsunderholdning. Man når at lære Lars at kende og forstår budskabet om, hvad BankNordik vil.
Lars var også synlig på gaden i OOH’er, hvor han med rekvisitten fra filmen – mundåbneren – stirrer opgivende og halvforpint. Akkompagneret med volapayk, der oversættes til dansk.
Også på displays, Facebook og med Instagram Stories kunne man møde Lars i sit feed i et større mix af forskellige typer posts og cutdowns af filmen og CTA til kampagnesitet Volapykfri.NU
På sitet er der – udover filmen og et manifest for sagen – et Volapyk-spil, hvor man skal hjælpe Lars med at smide volapyk i ordskraldespanden, så han kan blive renset. Til sidst afgiver man permission og deltager i en konkurrence om en tur til Færøerne for to.
For at give kampagnen endnu mere bund brugte vi også Native Advertising i Politiken. Her indrykkede vi tre annoncer med forskellige vinkler på volapyk. Der var både en artikel om bankvolapyk og lægernes komplekse sprog. Men også en artikel med et større samfundsperspektiv, som handlede om mistilliden, der i sidste ende kan være nedbrydende for samfundet og demokratiet.
Vi lod det ikke bare blive ved ordene. På Banknordik.dk er der derfor nu installeret et web-tool – en volapyk-knap – hvor brugerne kan indsende volapyk, hvis de opdager noget på sitet. På den måde inddrages brugere og kunder også i jagten på volapyk. Det er bare nemmere, når vi hjælper hinanden. Volapyk-knappen er vist nok den første af sin slags i verden. Og den findes også fysisk i filialerne, så kunderne kan trykke på den, hvis rådgiveren begynder at volapykke.
Derudover bliver de bankansatte sendt på sprogkurser, så de får diplom på at være certificeret volapykfri. Ligesom al brevkommunikation er under luppen for at få luget ud i volapykken.
”Words don’t come easy”, som det lyder i kampagnens soundtrack. Men BankNordik kæmper for de forståelige ord og udryddelsen af volapyk. Det er en lang rejse at få genskabt tilliden og komme af med bankleden, men BankNordik gør noget aktivt ved det, dag for dag, ord for ord. Og det honorerer danskerne.
Kampagnen har fået BankNordik på kortet og ind i danskernes bevidsthed som et sympatisk og menneskeligt alternativ på bankmarkedet.