Kunde
Spejderne
Beskrivelse
Baggrund
I 2019 åbner Ungdomsøen på det gamle Middelgrundsfort i Øresund. Spejderne står bag det ambitiøse projekt, og Ungdomsøen bliver et kraftcenter, hvor unge får nogle helt unikke rammer, de kan boltre sig indenfor. Gennem workshops, kurser og sociale arrangementer får ungdommen mulighed for at skabe projekter og aktiviteter på eget initiativ. Aktiviteter der skal sætte de unge i stand til at påvirke samfundet omkring dem positivt. Mødet med Ungdomsøen og spejdermetoden skal gøre fremtidens ungdom klar til at tage ansvar og aktivt skabe det samfund, de ønsker.
Brief
Med et massivt byggeprojekt hvor ingenting er færdigt, og mindst to år til åbningen, har Ungdomsøen brug for en identitet, der opbygger tanken om et dragende fællesskab for landets ungdom – helt uden at kunne vise billeder af selve stedet. Kort sagt: skab en unik og lokkende identitet, der appellerer til hele landets ungdom, uden at vise noget egentligt produkt.
Løsning
Vores tilgang var at gå i tæt dialog med målgruppen og løbende afprøve forskellige retninger. Det endelige resultat er et unikt symbol, der ligner øen set oppefra, men også et symbol der associerer til bogstavet ‘ø’. Samtidig formidler symbolet den sitrende følelse af vuggende bølger, vand og land, som man mærker i kroppen, første gang man sejler dertil og aner Ungdomsøen i horisonten. Vi har skabt en større identitet omkring Ungdomsøen ved hjælp af illustrationer, no-nonsense typografi og en energisk farvepalette, der afspejler Ungdomsøens værdier om et inkluderende fællesskab. I centrum af det hele er det enkle symbol, som de unge bærer på T-shirts og klistrer på deres laptops. Symbolet repræsenterer en slags hemmelig klub, som man skal kende til – og som rummer uanede muligheder for fremtiden – når man har fundet frem til den.