Kunde
Tuborgfondet
Beskrivelse
Den unge generation efterlyser handling, når de går på gaden for klimaet og andre Verdensmål.
Vi viser dem, at handlingen også kan komme fra dem selv, og at Tuborgfondet er klar til at smide penge efter projekter og gode idéer.
Men først (!) skal vi have de unge til at lægge mobilen, logge af de sociale medier og i fællesskab finde idéer og initiativer i Verdensmålenes navn.
Det gør vi med humor og kækhed, når vi efterligner de ’satisfying trends’, som de unge dyrker som passivt tidsfordriv. Og netop passiviteten er nøgleindsigten: Kender du følelsen af at spilde tid på sociale medier og ligegyldigt indhold? De fleste vil nok svare ja, og vores langsommelige 10-minutters videoer understreger den tendens. Derfor er opfordringen i kampagnefilmene også anderledes:
SLUK OG SØG PENGE TIL AT GØRE EN FORSKEL!
Og skulle det ske, at målgruppen alligevel bliver trigget til at dyrke vores indhold, så får de selvfølgelig viden om Verdensmålene med på vejen.
Flest tog opfordringen til sig, men den unge målgruppe er også nogle rebeller, så trods talrige opfordringer til at slukke for filmen og skippe vores indhold nåede kampagnen sammenlagt over 2.000.000 brugere på Facebook og Instagram.
Langt størstedelen var de unge selv (65 % af rækkevidden), men vi nåede også foreningsledere, lærere og frivillige ildsjæle, som kan hjælpe de unge med at omsætte idéer og engagement til handling.
De alternative film blev suppleret af en underskov af elementer på sociale medier, der gjorde det klart, at Verdensmålene sagtens kan være relevante i vores hverdag. Et godt kup på et loppemarked er med til at imødekomme Verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion, og et skod i skraldespanden er i virkeligheden en handling, som er med til at sikre Verdensmål 15 om livet på land. Og de gode råd kom fra de unge selv.
Provokationen kombineret med håndgribelige eksempler gav pote.
Vi opnåede flere end 30.000 interaktioner på Facebook alene – og de unge brugte i høj grad platformene til at prikke hinanden på skulderen, dele deres gode idéer og motivere hinanden til at søge støtte hos Tuborgfondet.