Kunde
Sundhedsstyrelsen
Beskrivelse
Gennem en flerårig indsats har Sundhedsstyrelsen skabt en fanskare blandt unge – ved at vise dem deres egentlige grunde til at starte med at ryge. De unge har vist enormt engagement på sociale kanaler og efterspurgt mere indhold.
Så i år var tiden inde til at skabe en helt ny kanal, der kunne tale direkte med målgruppen. Derfor skabte vi Ciggy – en karakter de allerede kendte fra kampagnens univers – og lod ham få sin egen kanal som influencer.
Vi fulgte ham rundt på skoler, hvor han mødte sine fans - og havde kollegiale samtaler influencerne Tobias Møller og Olivia Brenting. De to var udvalgt, fordi de havde en stor følgerskare, som passede perfekt til kampagnens målgruppe. Samtidig er de kendt for at være i øjenhøjde med deres mange følgere med deres uhøjtidelige, humoristiske og usnobbede tone. De havde sågar også den rigtige rygeprofil, og endelig gik de begge på skoler, som vi kunne besøge med vores Ciggy-karakter. På den måde kunne vi skyde filmene i de to influenceres rigtige miljøer og dermed være så autentiske som muligt.
Resultatet var overvældende. Liking lå på 83 % hos de unge, over 1/3 af de unge har talt med hinanden om kampagnen og 31% af de unge festrygere er stoppet eller har skåret ned på cigaretterne på grund af kampagnen.