Kunde
Sundhedsstyrelsen
Beskrivelse
Hvordan engagerer man unge, selvstændige mennesker i en kedelig samtale om at de ikke skal ryge?
Man får dem til at grine – af sig selv.
Gennem en flerårig indsats har Sundhedsstyrelsen skabt en fanskare blandt unge – ved at vise dem deres egentlige grunde til at starte med at ryge.
Med humoristiske film, der med et ironisk twist udstiller, at man ryger for at være cool, har Sundhedsstyrelsen skabt en enorm fanskare i en krævende og kræsen målgruppe. Faktisk har de unge engageret sig så meget i kampagnen, at de efterspurgte flere film.
Derfor skabte vi Ciggy – en karakter de kendte fra universet – og lod ham få kanal som influencer og tale direkte med målgruppen.
Vi fulgte ham rundt på skoler, hvor han mødte sine fans - og havde kollegiale samtaler med influencerne Tobias Møller og Olivia Brenting.
Resultatet var overvældende. Liking lå på hele 83 %, over 1/3 af de unge har talt med hinanden om kampagnen og kommentarerne er igen overstrømmende. Og vigtigst: 31% af de unge festrygere er stoppet eller har skåret ned på cigaretterne på grund af kampagnen.
Endnu engang viste det sig, at man kan få unge til at tale om et seriøst emne som rygning ved at give dem noget at grine ad.