Kunde
Solar A/S
Beskrivelse
Solar er én af Europas førende sourcing- og servicevirksomheder, særligt inden for el, VVS og ventilation og med en klar ambition om at være førende digitale spiller indenfor branchen. Solar Mobile 1.0 appen har været i markedet i en væsentlig årrække, men især hvad gælder design og brugervenlighed har denne app store mangler – derfor var netop design et af de vigtigste fokusområder i forbindelse med relanceringen af Solar Mobile. Godt design kan gøre en stor forskel, også i en af de tungeste B2B eCommerce apps.
Formålet med Solar Mobile 2.0 er, at understøtte håndværkerne i deres hverdag og sikre dem muligheden for at øge deres produktivitet. Appen’s ambition er at tillade håndværkeren at fokusere på at arbejde på byggepladsen i stedet for løbende at skulle køre i et byggemarked for at hente nye materialer, værktøj mv. Transport til/fra byggemarkedet, samt tiden i selve byggemarkedet kan spare håndværkeren op til flere timer om dagen – også selvom de står og skal bruge varer her-og-nu.
Til Solar’s nye app er der nemlig designet en række forskellige funktionaliteter der øger håndværkernes produktivitet på byggepladsen, hvilket understøttes af et effektivt og brugervenligt design:
Fastbox: Mulighed til nemt at bestille og få leveret materialer der er på lager indenfor én time efter bestilling. Leveringsoplysninger hentes direkte via GPS. Håndværkerne slipper for at skulle køre ud til en fysisk butik efter varer og kan fortsætte med at arbejde på sin pågældende opgave.
Returnering af ordre via appen: In-app scanner-funktionalitet til at lave returordre fra app’en og sikre at disse bliver afhentet direkte på byggepladsen.
Fuld ordre cockpit: En af de største udfordringer med Solar-appen er balancen mellem at give håndværkeren mulighed til at håndtere al funktionalitet omkring sin ordre fra byggepladsen (fx. multiple kurve, bestilling, ordreoversigt, returnering) og på samme tid sikre, at der er en god brugeroplevelse som gør det nemt og hurtigt at navigere rundt i appen. Ved at bruge native-funktionalitet som fx swipe og drag-and-drop bliver hverdagen endnu mere effektiv for de mange håndværkere som bruger Solar’s nye app.
Mulighed for at konvertere til billigere produkter: I Solar Mobile 2.0 gør man i check-out kunderne bekendt med, hvornår Solars egen produktserie Solar Plus tilbyder billigere produkter. Et win for kunden, men også for Solar, da der traditionelt set er højere margin og fortjeneste på disse produkter. 30% af kunderne vælger at konvertere til Solar Plus-produkter i handlekurven.
Rollestyring omkring køb: Desuden er der mulighed for at oprette en ordre i appen som godkendes og indsendes af en medarbejder med autoritet hertil – f.eks. på hovedkontoret. Dette er løst ved at lave differentieret design afhængig af medarbejderens rolle – appen er således specialtilpasset den enkelte medarbejder og de arbejdsopgaver vedkommende skal udføre.
Resultater
Det gode design er åbenbart vigtig for Solar-appen’s brugere, som også har belønnet appen med langt mere positive anmeldelser. Den gennemsnitlige rating i App Store er øget fra 2,8 til 4,7 – branchens højeste. Brugerne anvender også i langt højere grad appen end tidligere, hvor en gennemsnitlig bruger har 80% flere app sessions i den nye Solar Mobile app, sammenlignet med den gamle.
Brugerne er helt klart tilfredse med Solar-appen’s design – på samme tid eksisterer der stadig en lang række apps der har et lækrere design. Men godt design er ikke bare smukt og fjongt – det er også funktionelt, effektivt og kan udgøre en finansiel forskel. Den nye Solar-app står for godt over 1.000.000.000 DKK, hvilket er en væsentlig del af Solar’s totale omsætning. Bare efter lanceringen af den nye app har omsætning gennem appen øget med 33%. Appen har derfor blevet helt central for Solar’s forretning.
Solar operer indenfor en branche der traditionelt sæt ikke har været langt fremme hvad gælder teknologi. Projektet med den nye Solar Mobile-app har derfor været krævende – også hvad gælder design – hvorfor man også kan være stolte af og glade for de resultater man i dag kan se genspejle sig, både i kroner og øre og ikke mindst i kundetilfredshed.