Kunde
Sikkerhedsstyrelsen
Beskrivelse
Mission:
Hvert år er der et overtal af unge drenge, som bliver ramt af fyrværkeriskader, i Danmark. Sammen med Sikkerhedsstyrelsen lavede vi en kampagne, som skulle få unge drenge til at lytte til 5 gode råd om fyrværkeri for at mindske antallet af fyrværkeriskader.
Løsning:
Sammen med to af Danmarks mest populære Youtubere, Niki Topgaard og Alexander Husum, udarbejdede vi en kampagne, bestående af to videoer på deres kanaler. Videoerne skulle vise, hvor galt det kan gå med fyrværkeri, hvis ikke man passer på og ikke lytter til Sikkerhedsstyrelsens 5 fyrværkeriråd.
De to Youtubere havde tidligere på året, vundet en pris for bedste teamwork, til awardshowet Guldtuben, for deres YouTube serie: Prank War. Med udgangspunkt i deres univers og med hjælp fra en ambulance og en eksplosions-ekspert, blev der lavet en humoristisk og fiktiv fortælling om hvordan de to Youtubere mister både tøj og legemsdele.
Medie?
Resultat af kampagnen:
Kampagnen var med til at starte en dialog hos målgruppen og mange af de unge følgere opfordrede endda hinanden til at være varsomme i forbindelse med fyrværkeri. Kampagnen havde over 96.000 interaktioner, hvilket indikerer at målgruppen tog budskabet til sig.
Sikkerhedsstyrelsen kunne i begyndelsen af januar reportere, at antallet af fyrværkeriskader hos målgruppen, var lavere end året før (hvor Gonzo Media også bidrog til indsatsen) og det laveste siden 2008/09.
Begge videoer rangerede højt på den danske trending liste på YouTube, og havde over 578.000 views. Især Niki Topgaards video klarede sig godt og lå nummer et på trending i over en uge. Sideløbende med videoerne på YouTubekanalerne, kørte der også mediekampagner på Snapchat og YouTube: her nåede vi næsten 1 million impressions.
Den samlede kampagne genererede mere end 2.2 millioner impressions fordelt på Instagram, YouTube og Snapchat.