Kunde
Monqi
Bureau
Banyo
Krediteringer
Beskrivelse
Hvornår er vores kære poder klar til at få deres første telefon? Nogle børn starter når de er fem år, andre når de er 10. Det er et område der deler vandene, og som forælder er der mange vigtige spørgsmål der skal tages stilling til.
Monqi er på mange måder en klassisk start-up historie. Med en fortid hos bl.a. McKinsey og Novo Nordisk, stiftede danske Frederik Albrechtsen det amerikanske selskab Monqi i 2016. Målet var at hjælpe børn og deres forældre godt og sikkert i gang med mobiltelefoni, ved at skabe et produkt der muligvis lignede de voksnes – men som var designet til børn, og til børns behov.
I november 2017 blev Monqi lanceret i UK (øvrige markeder følger), og er et todelt produkt: En smartphone med et skræddersyet operativsystem til børn i alderen syv til 12 år, samt en app målrettet deres forældre.
Som Monqis digitale bureau har vi været med fra start, og har undervejs hjulpet virksomheden med alt fra koncept, design, funktionalitet og rådgivning (selve hardwaren er udviklet andetsteds). En af de helt store udfordringer har været, at børn ikke vil have en ’børnetelefon’, men tværtimod vil have de samme muligheder og den samme funktionalitet som de voksne.
Derfor lød vores målsætning på at designe en børnetelefon, hvor interface, stil og tone ikke var barnligt, men stadig oplevedes som et voksent designprodukt – hvor der blot var inkorporeret ekstra funktionalitet møntet på børn.
Den anden halvdel af Monqi-løsningen er forældre-app’en, som giver barnets forældre en række værktøjer til at introducere deres børn til mobilteknologi i et sikkert og roligt tempo. Gennem app’en kan forældre eksempelvis administrere hvilke apps der må installeres, de kan godkende nye kontakter, opstille geo-hegn, indstille automatisk sluk ved skole- eller sengetid, kontrollere omkostninger for SMS- og mobildata og meget mere.
Monqi sætter fokus på samfundsmæssige problemstillinger og byder ind i en aktuel debat omkring børn, smartphones, afhængighed og opførsel på digitale medier. Monqis produkt og løsning tager hånd om mange af de forbehold, man som forælder kan have i forhold til at give sine børn egen mobiltelefon; fra skærmtid til mobning, til chat med fremmede og eksponering ift. fx voldelige spil.
Som bureau har vi taget forbehold for, at børn og voksne ser verden meget forskelligt, hvorfor vi har skabt to forskellige visuelle universer – dog med genkendelige elementer, så opfattelsen af brandet er konsistent på tværs af de forskellige platforme.
Både anmeldere, forældre og børn har taget godt imod Monqi, som er kommet godt fra start på sit første marked. Anmeldelser og brugerkommentarer lægger bl.a. vægt på de mange gode funktionaliteter, samt den nemme og brugervenlige opsætning.