Kunde
PFA Pension
Beskrivelse
PFA fyldte 100 år i 2017 og ville udnytte anledningen til at skabe opmærksomhed og mere involvering. Toolet Pensionstallet skulle forbedres og relanceres, så PFA ville opnå et endnu større engagement og endnu mere involvering fra deres kunder. Det var efterhånden også nogle år siden, de havde været bredt ude hos danskerne - og nu var tiden moden til det.
Den primære målgruppe er PFA kunder i aldersgruppen 30-45 og især de 'bløde' arketyper, der gerne vil skyde pensionsbeslutninger fra sig, og har brug for en helt overordnet rådgivning om deres langsigtede opsparingsudsigter er "på ret kurs".
"Pension er kedeligt". "Pension er langt ude i fremtiden". "Pension er svært at forstå." Sådan tænker mange af os om pension. Især 30 til 40-årige har svært ved at forholde sig til livet efter arbejdslivet. Konsekvensen er, at de risikerer at få et fattigt pensionsliv. Men drømmene om rejser og gourmet i alderdommen lever i bedste velgående.
Løftede pegefingre er prøvet mange gange over for dette segment, uden succes. Der skal noget særligt til at få deres opmærksomhed. Noget atypisk for pension, hvor man tør at sætte noget på spil. Noget, der med satire og humor nedbryder modstanden mod "kedelighed" og moral. Noget, der åbner øjne med et klart og tankevækkende budskab. Og noget, der iscenesætter rådgivning på en ny måde end den gængse rådgiver/kunde-relation. Noget, der gør kedelig pensionskommunikation til en oplevelse, der kryber ind under huden og giver et smil på læben.
Så vi faciliterede et møde mellem kunden og sit eget pensionerede, ældre jeg, i et digitalt selvrådgivningsunivers på Pensionstallet.dk. Her møder brugeren sit ældre jeg via facerecognition og finder ud af, hvad det synes om den pension, der venter ude i fremtiden. Brugeren fortæller lidt om sig selv - løn, pensionsopsparing og livsstil. Og det genererer en individualiseret oplevelse med et pensionstal, der siger, hvor mange procent af den nuværende løn, der vil blive udbetalt i et pensionsliv over 20 år. Er Pensionstallet lavt vil brugeren blive roasted af sit eget ældre jeg, igen skræddersyet til den enkelte brugers. Er det godt, venter der ros. På den måde bliver det en form for selvrådgivning. Så hører man det fra hestens egen mund i stedet for PFA's. Alt er gjort med et glimt i øjet, humor og satire men naturligvis også med en alvorsgrad, der skal få brugeren til at tænke og handle.
Kampagnen består også af reklamefilm, SoMe, influencer og bannere, der trækker trafik ind på det digitale tool. I filmen spiler Rasmus Botoft og Lisbeth Wulff de yngre jeg'er, der lever et liv uden det lange lys på. Eksemplificeret i reklamefilmen, hvor de mæsker sig i østers og hummere på en dyr restaurant. De er ikke klar over, at alle deres valg og høje forbrug i deres nutidige liv spiller ind i det liv, de kan se frem til. Deres ældre jeg'er er rejst tilbage til nutiden og observerer - uden mulighed for at gribe ind - hvordan deres yngre jeg'er forbruger hovedløst. Det bidende satiriske univers bruges på tværs af alle kampagneelementer og sikrer en sjov og anderledes pensionsoplevelse. Det behøver altså ikke være så kedeligt!
"Det er en stor udfordring at få lige netop denne målgruppe til at engagere sig i pension. Men i samarbejde med Magnetix har vi formået at skabe en både spændende, sjov og underfundig kampagne, der sætter pension mere på agendaen hos de danskere, der lige nu ser ud til at gå en pension i møde uden midler til drømmene - og dermed et fremtidigt 'godt liv'. De fremtidige liv vil vi gerne gøre noget for at forbedre i PFA", Mette Nielsen, Marketingchef i PFA.