Kunde
Alternativet
Beskrivelse
Til Folketingsvalget i 2019 var klima og miljø ikke det dominerende politiske emne og mange frygtede at valget igen ville handle om flygtninge og indvandre. Alternativet havde derfor brug for et fysisk symbol i det offentlige rum, der kunne sætte klimaet øverst på dagsordenen. Derfor skabte de verdens første valgplakat af is, der skulle redesigne byrummet til en uundgåelig påmindelse om klimakrisens alvor.
Til valget i 2019 hang over 250.000 valgplakater i lygtepælene. Isplakaten blev produceret i to eksemplarer. Alligevel blev den fremhævet, som valgets mest mindeværdige øjeblik på TV2 og brugt som det visuelle eksemplet på, at Folketingsvalget blev et klimavalg i ”Året der gik 2019” på DR. Bjarke Ingels udpegede også Isplakatens evne til at forandre byrummet, som både kraftfuld og meningsfuld.
Isplakaten blev samtidigt et bud på, hvordan designtænkning kan skabe opmærksomhed i et offentligt rum, hvor de fleste forventede endnu en valgplakat af pap og et partibogstav. Lanceringen af Isplakaten blev overværet af københavnere, turister og journalister, og gennem nyhedsartikler, tv-indslag og opslag på sociale medier opnåede projektet mere end 14,6 mio. media impressions.