Kunde
Kulturministeriet
Beskrivelse
Hvordan får man hele Danmark til at tale om Genforeningen, når det er huuuundrede år siden?
I 2020 er det 100 år siden, at Sønderjylland blev genforenet med Danmark, og grænsen blev flyttet. Men selvom begivenheden har stor historisk betydning, kender kun 8 % af danskerne uhjulpet til Genforeningen.
Det skulle en sønderjysk nytårstale og opsang på Facebook være med til at lave om på. For selvom H.M. Dronningen samlede 1,4 mio. danskere om sin nytårstale 2019, og selvom hun også nævnte Genforeningen, så retfærdiggjorde det manglende kendskab til Genforeningen en opsang. Denne gang fra den ukronede dronning af Sønderjylland, Bodil Jørgensen.
Talen skulle “måle sig” med dronningens: Den skulle nå hele Danmark. Den skulle være folkelig, bevæge sønderjyderne og med humor lære hele Danmark om Genforeningen.
Når man ikke har en folkelig tv-station til rådighed, må man gribe til folkets kanal nr. 1: Facebook.
Her kunne vi akkurat som på tv holde premiere på vores sønderjyske nytårstale kl. 18.00, men med det sociale element og twist, at folk rent faktisk kunne tage del i talen (kommentere, dele og like). Hermed blev talen til allemandseje og spredte sig hurtigt fra bruger-til-bruger og på tværs af landet.
Med 1,6 mio. visninger fik Bodil Jørgensens sønderjyske nytårstale flere seere end H.M. Dronningen.
Samtidig var det en tale, danskerne kunne sætte deres eget præg på og dele med venner og familie. Mere end 80 % af reaktionerne og rækkevidden på Facebook-opslaget var organisk, og med Facebooks målretningsmuligheder kunne vi starte reaktionerne i Sønderjylland og lade den positive modtagelse sprede sig til hele landet. Således kom 60 % af reaktionerne fra Midt- og Syddanmark, mens 20 % kom fra København og 10 + 10 % kom fra henholdsvis Nordjylland og Region Sjælland.
Facebook-talen skabte ligesom H.M. Dronningens ord overskrifter i medierne. Fra JydskeVestkysten og Jyllands Posten, der kaldte film “viral” og selv delte den. Til DR og senere Ekstra Bladet, der refererede til talen og dens historiske budskaber.
Med de resultater kickstartede Bodil Jørgensens nytårstale en kampagne om Genforeningen 2020, hvis udgangspunkt ellers var et kendskab på 8 % og en lille, lokal fanskare. 2020 skal vise, hvor langt budskabet når samlet set, men allerede på den første uge havde vi med filmen skabt et fællesskab om Genforeningen på 5000 danskere fra hele landet. Dette uden annoncekroner.