Kunde
Fitness World A/S
Beskrivelse
Fitness Worlds app er designet med henblik på at understøtte alle aspekter af din træning - både før, under og efter selve træningen, samt det at skabe og fastholde sunde vaner generelt. Afsættet er at hjælpe medlemmerne med at opnå deres individuelle træningsmål. Her er der designet en række forskellige mekanismer til at maksimere værdien for medlemskabet på toppen af appen’s kernefunktionalitet.
Appen har hidtidigt kun været anvendt af medlemmer i Fitness Worlds Danmark, men en ny international vækststrategi som multi-brand forretning med fokus på ekspansion i ind- og udland har åbnet muligheden for at tilbyde app-oplevelsen til alle kunder under Fitness World Group-paraplyen.
I tillæg til appen’s kernefunktionalitet – holdbooking – er der designet en lang række features der gør det sjovere og mere spændende at bruge appen, der minimerer friktionen, tilføjer unikke tjenester og maksimerer kundens værdi af medlemsfordelene. Herunder kan nævnes gratis personaliserede træningsprogrammer, challenges, individuel måling af progression ift. vægt, BMI, muskelmasse og fedtprocent via gratis Bodytracker, samt trofæer.
Challenges (træningsudfordringer) blev redefineret og integreret med kundens anonymiserede sundhedsdata (via Apple HealthKit og Google Fit), hvilket gav Fitness World mulighed for at udfordre og motivere medlemmer til øget bevægelse og træning uanset hvor de er, både i og udenfor fitnesscenteret.
Trofæ-funktionen i Fitness World-appen motiverer og anerkender indsatsen gennem at uddele badgets. En sjov anekdote omkring effekten er, at flere medlemmer målrettet har gået efter (og opnået) trofæet om at have trænet i over 100 af Fitness Worlds centre. Det legene og inspirerende design af badget’s kan understøtte brugernes motivation til både at bruge appen og til at komme ud og træne.
Et andet vigtig gamification-element i appen er udnyttelsen af brugerens sociale relationer igennem buddies-funktionen, hvilket (gennem at vise brugerne deres venner, varsle om deres holdbookinger og vise deres træningsstatistik) kan motivere og fastholde medlemmerne i en sund og aktiv træningskultur.
Et vigtigt kommercielt aspekt er muligheden til at tilkøbe forskellige af Fitness Worlds produkter, herunder personlig træning og add-ons. Du tilmelder dig blot det enkelte produkt og bliver løbende afregnet som en del af dit abonnement. Dette giver mulighed for at tilbyde brugerne at nemt tilkøbe produkter og kræver kun et enkelt klik for brugeren.
Resultat
Appen rundede i sommeren 2019 en stor milepæl med over én million unikke downloads i dens levetid. Noget som på nationalt niveau er forbeholdt meget en lille skare af apps.
Det er lykkedes at hæve antal aktive brugere i appen markant fra 2018 til 2019 med hele 10%, efter rekord år i 2018. Den største vækst i aktive brugere skete over sommeren i juni og juli med stigninger på henholdvis 26% og 19% sammenlignet med forrige års sommer. Dette er første gang i appen’s og forretningens historie, at der ikke ses en markant nedgang i antallet af aktive brugere i sommermånederne.
Der har også været en markant stigning i brugernes engagement i appen. Medlemmers tilmelding til motivationselementet Challenges er i 2019 steget med hele 65% fra et tidligere rigtig højt niveau. Totalt har medlemmerne i 2019 tilmeldt sig en Challenge 892.000 gange. I samme periode har FW væsentligt forbedret retention af medlemmerne, og hermed reduktion af churn, med stor effekt på virksomhedens resultat.
Den brede aktivering af appen’s motiverende elementer er blevet taget vel i mod af Fitness Worlds medlemmer:
Christina: “Det gør det sjovere og hyggeligere at komme afsted, og at vi nu arbejder sammen og kan skubbe hinanden ud af døren er også fantastisk.”
Alberte: “Bruger nærmest appen hver dag. Den er virkelig nem at finde rundt i og elsker jeres challenges - God motivation!”
I 2019 blev der også designet, udviklet og lanceret en ny skræddersyet Urban Gym-app, baseret på Fitness Worlds prisvindende kundeoplevelse, på blot én måned.
• Efter den nye Urban Gym-app blev lanceret i juli 2019 steg antallet af aktive brugere de efterfølgende tre måneder med hele 18%.
• Kundetilfredsheden er ikke bare steget hvad gælder appen, brugerne også blevet mere tilfredse med Urban Gym som virksomhed. Det genspejles gennem Trustpilot-score’n som er steget med 30,4% efter den nye app blev lanceret.
• Inden udgangen af 2019 havde 99% af UG’s medlemmer downloadet og taget appen i brug.
Det successfulde multi-brand udvidelse af appen har haft væsentlig betydning for virksomhedens værdiskabelse, bl.a. i forbindelse med et succesfuldt salg af virksomheden med udgangen af 2019, i en af årets største danske virksomhedshandler i Danmark, med salget til britiske Pure Gym. Skaleringen har åbent for nyt forretningspotentiale på tværs af den internationale multi-brand forretning og øget speed to market for Fitness World Groups kraftige acceleration.