Kunde
Sikkerhedsstyrelsen
Beskrivelse
Hvert år kommer omkring 250 danskere til skade af fyrværkeri i dagene omkring nytår. Tre ud af fire fyrværkeriskader sker for mænd i alderen 15-35 år. I langt de fleste tilfælde er årsagen, at de tilskadekommende ikke har fulgt Sikkerhedsstyrelsens fyrværkeriråd.
Derfor satte vi os for at forsøge at ændre de unge mænds adfærd. Men hvordan kommunikerer man en vigtig besked til en målgruppe, der er notorisk kendt for ikke at ville lytte til voksne?
I stedet for at løfte pegefingeren ville vi lade dem opleve på egen krop, hvad der kan ske, hvis man ikke følger fyrværkerirådene.
Vi udviklede en 5D VR-oplevelse og optog video herfra med unge mænd, som blev kampagnens omdrejningspunkt. En video, der organisk blev set af knap 1 mio. danskere.
Vi udviklede content med referencer til popkultur for at få de unge til at tale om fyrværkerisikkerhed og sikkerhedsbriller. Indholdet blev strategisk placeret på Facebook og fik næsten 40.000 likes/kommentarer/delinger på kun to uger. Vi holdt samtalen kørende med community management i øjenhøjde. Alt indholdet nåede ud til 1.8 mio. brugere på Facebook.
Derudover afholdte vi et event, hvor udvalgte unge og danske medier kunne prøve 5D VR Experience. Det resulterede blandt andet i interviews med unge fra målgruppen til DR og TV2 News.