Kunde
Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad
Bureau
Culture Works
Krediteringer
Beskrivelse
Den 1. - 2. november 2017 blev Aarhus en lysende stjerne på det internationale kreative landkort, da den totalt udsolgte Creativity World Forum 2017 (CWF 2017) løb af stablen. Mere end 2.000 mennesker fra 29 lande deltog i konferencen, som skabte international genklang - både hvad angår indhold, design og eksponering i medierne. Det var ikke bare Danmarks, men Europas største konference inden for kreativitet.
Temaet var "Creative Resilience - How to Use Creativity to Develop Cities on the Rise". Gennem de tre spor People, City og Enterprise udforskede speakere og deltagere sammen, hvordan vi bedst skaber, udvikler og indretter morgendagens internationale bysamfund.
Kunderne var Aarhus 2017 og Region Midtjyllands MORE CREATIVE initiativ.
Selvom selve Creativity World Forum er et franchise, var papiret fuldstændig blankt ved start. Altså har bag stået for:
- Konceptudvikling
- Kommunikations- og pressestrategi
- Håndtering af sociale medier
- Kuratering af indhold
- Billetsalg
- Event Design
- Afvikling
Hele grundidéen var at udfordre det velkendte og konventionelle konferenceformat. Arbejdstitlen omkring eventet var derfor "nonference". Det kom til udtryk gennem:
- Breakout sessions. Begge formiddag og eftermiddage lagde anerkendte kreative stjerner som Stefan Sagmeister, Tom Kelley og Steve Vranakis salen ned, men begge dage omkring middagstid gik 19 breakout sessions, spredt ud over hele Aarhus, igang. Det var op til deltagerne selv at melde sig på lige præcis den breakout session, de fandt interessant. Breakout Sessions gav, udover det at netværke og workshoppe, deltagerne mulighed for at udforske Aarhus' kulturelle og kreative hubs.
- Kickass event design. De visuelle rammer bliver ofte negligeret til større konferencer. Men hvis de visuelle rammer spiller sammen med indholdet, går en konference fra god til ikonisk. CWF 2017 havde et originalt produceret design - fra entre til scene. Designfasen tog over et år, mens opstillingen alene tog 10 dage.
- Det optimale speakers match. Fra det kæmpe arkitektoniske ikon Jan Gehl til bureauverdenens rockstjerner fra SNASK. Fra den verdensanerkendte grafiske designer Stefan Sagmeister til hjerneforsker Peter Lund Madsen. Kreativitet blev vendt og drejet fra alle perspektiver. Speakerne kom samlet set forbi alt fra Artificience Intelligens til hvordan Google med en simpel smartphone applikation hjalp flygtninge på den græske ø, Lesbos.
CWF 2017 var et kæmpemæssigt sats for holdet bag - ingen af de involverede parter havde nogensinde skabt noget så stort og omfattende før. Og det krævede utallige mængder interessetimer, blod, sved, aggressioner og tårer. Det nemme valg havde uden tvivl også været at skabe en konventionel konference, men hvad ville være det nyskabende i det? Nu du har muligheden for hele den kreative verdens opmærksomhed, skal du fandme forsøge at flytte noget. Og lykkedes det så? Her er nogle nøgletal fra CWF 2017:
- 15 keynotes sessions med verdensanerkendte kreative profiler
- Mere end 2.000 deltagere fra 29 lande
- 78 business partnere blev involveret
- 36 breakout sessions fordelt på 18 venues
- Digital eksponering på tværs af sociale medier: 590.000
- 50 presseomtaler - heriblandt Politiken, Berlingske, Intern Mag, Bureaubiz, Jyllands-Posten, Dossier, The Monocle og The Telegraph.
Her er et udklip af de ting, der er blevet sagt om CFW 2017:
TOM KELLEY, Founder IDEO:
"I want to thank you and your team for creating a delightful experience for both the participants and the speakers. I still can't quite believe that you organized eighteen simultaneous breakout sessions, which I have never witnessed anywhere in the world before. Everyone in Aarhus must be exhausted, but I hope you are basking in the afterglow of a great success."
Steve Vranakis, Creative Director in Google Innovation Lab:
"From what I could tell and heard first hand, it was a huge success so well done and thank you for having me."
Troels Nørlem, Founder T for Troels (former Designit Director):
"WOW, jeg er simpelthen så imponeret over CWF. Det er hands-down den bedste konference jeg har været på. Bravo. Kombinationen af fremragende keynotes, mindre break-outs og gode netværksinitiativer gjorde mig både fagligt stimuleret, åndeligt beriget og erhvervsmæssigt connected. Jeg fik både genopdyrket gamle relationer og etableret helt nye kontakter, som jeg allerede forventer mig meget af."
Ulrik F. Juul - Creative Director, LEGO
“Creativity World Forum 2017 fik mig til eksplodere af kreativ begejstring. Super tjekket arrangement med styr på logistikken. Virkelig vel-kurateret line up af key-note speakers. Åndelig, inspirerende føde fra uventede kanter. En fed blanding af MEGET høj lix og snasket Rock’n Roll. Interessante break-out sessions. Og ikke mindst en kreativ, smittende vibe – som mindede mig om et vel-krydret blend i mellem, hvad jeg har oplevet til Cannes Lions og SXSW. Jeg håber med hver af mine kreative, gråhårede fibre i kroppen at byen, arrangørerne og det kreative community har mod, lyst, tid og overskud til at kaste sig over “den svære to’er”.
Holdet bag arbejder pt. på at lancere en ny kreativ konference, som vil finde sted i Aarhus i september 2018.