Kunde
Dansk Kvinde Samfund
Bureau
Gorilla Media
Krediteringer
Beskrivelse
Kampagnens formål:Målet med kampagnen var at skabe opmærksomhed vedrørende hævnporno; at tale direkte til de primære gerningsmænd (mænd 18-24) og forbrugerne af hævnporno.
Målgruppen: Mænd 18-24Målgruppeindsigt: Mænd 18-24
Timing og Dosering; 03/27/2018 start 04/10/2018 slut
Dansk Kvindesamfund, med base i København, er en af verdens ældste og mest respekterede kvindeorganisationer med fokus på ligestilling mellem kønnene. I 2018 var et af NGO’ens øverste punkter på agendaen at skabe offentlig opmærksomhed omkring ulovlig hævnporno og dets ofre. Her var fokus især på at ramme mænd mellem 18-24 år, da det er i denne aldersgruppe man primært finder gruppen af gerningsmænd i denne forbrydelse, samt forbrugere af hævnporno. MindGeek er verdens største virksomhed inden for produktion og distribution af pornografisk indhold, og virksomheden ejer størstedelen af nettets store pornohjemmesider, deriblandt YouPorn, PornHub og RedTube. Her er hævnporno hovedsageligt et problem, på de platforme, hvor brugere selv kan uploade indhold. MindGeek arbejder for, at online pornografi skal være sikkert og lovligt. Charlie Hughs, Vicedirektør hos YouPorn, citeres: "Vi glæder os over at støtte #AskFirst kampagnen sammen med Dansk Kvindesamfund, da hævnporno ikke kun er livstruende, men også fuldstændigt uacceptabelt. Vi tilbyder en sikker oplevelse for vores brugere, og vi er stolte over at melde vores holdning klart og tydeligt ud til offentligheden”. Dette partnerskab er samtidig det første eksempel på, at en kvindeorganisation samarbejder med en pornografisk distributør. Denne unikke kooperation skaber momentum for kampagnen og viser en stærk alliance i kampen mod hævnporno. Dansk kvindesamfund kunne via denne videokampagne tale direkte til hundrede millioner mænd –et publikum de absolut ikke kunne ramme gennem eget netværk, og MindGeek havde samtidig mulighed for offentligt at tage stærkt afstand fra hævnporno, sammen med en partner, der kunne give dem en vis mængde troværdighed, de ellers ikke kunne indsamle på egen hånd.Med et budget på under 10.000 kr, var vi i stand til at skabe en global kampagne for Dansk Kvindesamfund, som ramte de største pornosider på nettet, hvilket for første gang fik dem til at anerkende og fordømme hævnporno offentligt og ydermere skabe et system, der kunne fjerne skadeligt indhold på siderne. Vi var ligeledes i stand til at sende en klar besked til Christiansborg om, at straffen for hævnporno skulle skærpes.
Strategi: Vores oprindelige strategi var baseret på selv at distribuere hævnpornovideoen på pornohjemmesiderne. Dog indså vi, alt imens vi undersøgte og testede, at siderne dagligt havde tusindvis af uploads, hvilket derfor gjorde det umuligt at opnå den ønskede forside placering. Vi tog kontakt til MindGeek for at tale om problemet og det mulige kontroversielle samarbejde. Dette resulterede i at vi måtte optage en ny video, med et nyt manuskript, som var mere fokuseret på både mænd og kvinder. Vi sigtede efter at ”tage folk med bukserne nede", hvilket vi var i stand til at gøre ved at optage videoen i lav kvalitet, for dermed at give den et visuelt realistisk aspekt. Videoen blev distribueret med titlen "Ex-girlfriend doesn't know I shared this" og tagget ’hævnporno’ på de tre største pornohjemmesider. PR blev eksekveret særskilt i Danmark og USA, og medievirksomheden Oath donerede amplifikation, som skubbede kampagnen ud til flere lande. For at fastholde videoen på forsiden gennem positive seer bedømmelser, blev en stor mængde back-end arbejde udført. Dette var nødvendigt, da pornohjemmesiderneikke havde mulighed for at fastgøre videoen på forsiden eller mulighed for at ændre bedømmelsesscore. Vores team oprettede hundredvis af brugere, for derigennem at kunne give videoen en bedre bedømmelsesscore og samtidig støtte pornohjemmesidernes eget back-end arbejde. Resultater: Resultatet blevovervældende. Med et reach på over 200 millioner modtagere og en video med flere end 2 millioner views i løbet af kampagneperioden, resulterede dette i tusindvis af delinger på sociale medier, over 60+ artikler bragt i medier rundt omkring i verden, samt yderligere to millioner dækningsvisninger til en online læserskare på over 500 millioner. Dansk Kvindesamfund kunne efterfølgende findes på forsiden af alle danske medier, hvilket resulterede i en offentlig udmelding fra Justitsminister Søren Pape, der mente, at der var brug for hårdere straffe til gerningsmænd for forbrydelsen hævnporno. Sidst men ikke mindst har verdens største pornohjemmesiderne introducerede også nyt et værktøj, der gjorde det muligt at fjerne ulovligt og skadende indhold, både hurtigere og nemmere i forbindelse med kampagnen. Denne handling sendte en klar besked til hele pornoindustrien om, at markedslederne stod sammen med ofrene for at bekæmpe lovstridigt indhold.
Shortliste
CCA 2019