Krediteringer
Beskrivelse
2021 var 100-året for pølsevognen i Danmark. Steff Houlberg og skinkekutteren har altid været tæt forbundet, så jubilæet skulle fejres! Men selvom pølsevognen i dag både bliver kaldt en kulturinstitution og et dansk ikon, så er antallet af vogne de seneste årtier faldet fra 700 til kun 100 i dag. Vi besluttede derfor, at kampagnen skulle være en kombineret hyldest og redningsmission. Og så gik vi til øverste instans for at få pølsevognen fredet for evigt: Den skulle på UNESCO. Den skulle helt derop blandt verdens andre vidundere. Pølsevognen og pyramiderne side om side. En stor idé med PR-potentiale, som samtidig favnede det glimt i øjet, der kendetegner Steff Houlberg-brandet.
Første del af kampagnen var en velkoordineret PR-indsats, der gav jubilæet og pølsevognen omtale i aviser og på tv-stationer landet over, herunder +5 minutter i Go’Morgen Danmark.
Senere lancerede vi på online medier en serie af webisodes med titlen JAGTEN PÅ UNESCO anført af Magnus Millang – et i målgruppen velkendt og vellidt ansigt, der med humor, historiske tilbageblik og egne anekdoter mindede danskerne om den enestående kultur, der omgiver pølsevognen. Og det var tydeligt, at Magnus’ mission pustede nyt liv i danskernes kærlighed til skinkekutteren: På sociale medier delte folk egne minder og historier, ligesom vi på et kampagnesite samlede mere end 7000 underskrifter for pølsevognens bevarelse.
Shortliste
CCA 2022