Krediteringer
Beskrivelse
2021 var 100-året for pølsevognen i Danmark. Steff Houlberg og skinkekutteren har altid været tæt forbundet, så jubilæet skulle fejres! Men selvom pølsevognen i dag både bliver kaldt en kulturinstitution og et dansk ikon, så er antallet af vogne de seneste årtier faldet fra 700 til kun 100 i dag. Vi besluttede derfor, at kampagnen skulle være en kombineret hyldest og redningsmission. Og så gik vi til øverste instans for at få pølsevognen fredet for evigt: Den skulle på UNESCO. Den skulle helt derop blandt verdens andre vidundere. Pølsevognen og pyramiderne side om side.
Kampagnens omdrejningspunkt blev en serie af webisodes med titlen JAGTEN PÅ UNESCO anført af Magnus Millang. Men det skulle ikke bare være Magnus’ mission – vi ville ha’ hele Danmark med på vognen! Derfor blev Facebook den primære platform, hvor vi med lige dele underholdning og engagerende indhold inviterede danskerne til at tage del i kampagnen: Vi vendte mikrofonen udad og bad dem om at dele egne anekdoter, minder og historier, så vi var fælles om at puste nyt liv i kærligheden til pølsevognen. Fra Facebook drev vi også trafik til et kampagnesite, hvor vi samlede mere end 7000 underskrifter for pølsevognens bevarelse.
Som kulmination på kampagnen gik vi til Christiansborg med de mange underskrifter og ansøgte om et monument for pølsevognen – og efter en behandling i Københavns Byråd fik vi tildelt en sten midt på Rådhuspladsen, hvor de første pølsevognen var rullet ud 100 års tidligere.
Shortliste
CCA 2022