Krediteringer
Beskrivelse
Ikeas brand purpose har altid været at skabe en bedre hverdag for de mange. Det gælder også når det kommer til bæredygtighed, hvor forbrugerne i stigende grad søger inspiration til hvordan de skal leve grønnere for at bidrage til verdens klimaudfordringer. Og hvilken bedre dag at inspirere kunderne til at ændre adfærd, på en af de ’sorteste’ dage på året – black Friday?
I stedet for at hoppe med på udslagsbølgende lancerede IKEA servicen CIRKULÄR. En platform til cirkulært salg, upcycling og gensalg af brugte møbler. Den verdensomspændende lancering handlede både om at inspirere forbrugerne til at sælge deres brugte møbler tilbage til IKEA, for derved at give dem et nyt liv. Og derefter tilsvarende inspirere forbrugerne til at prøve noget nyt ved at købe noget gammelt. For at gøre det nemt, placerede IKEA tilmed cirkulære hot-spots i storbyerne til indlevering af brugte møbler.
For at demonstrere IKEA møblernes kvalitet og designarv, gik man i Danmark endnu længere og købte gamle IKEA-klassikere tilbage og auktionerede dem væk til originalprisen. Eks. VILBERT stolen designet af Verner Panton i 1993.
CIRKULÄR er ikke en Black Friday kampagne. Det er en platform der hjælper forbrugerne til et mere cirkulært forbrug. Det er en bedre handel for dem selv og planeten.
Shortliste
CCA 2022