Krediteringer
Beskrivelse
Der er et splittet land.
Ananas på pizza splitter danskerne. Fuldskæg splitter danskerne. Edderkopper, uldtrøjer og toiletbrædder splitter danskerne.
For at skabe denne kampagne lavede Røgfri Fremtid en landsdækkende undersøgelse, som viste, at vi danskere er delt nogenlunde på midten over de mest utrolige ting.
Og hvem er bedre til at formidle dette budskab om splittelse end to mennesker, der bogstaveligt talt har delt Danmark i to.Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt delte talen til Røgfri Fremtids film ‘Splittet’ mellem sig. På trods af deres politiske uenigheder og heftige debatter, formåede de at samle danskerne ved at mødes om, at vi ikke vil give tobakken videre til vores børn og børnebørn.
Formålet med kampagnen var nemlig at vise, at i lyset af vores mange uenigheder, er det virkelig værd at fejre, når vi en sjælden gang imellem er rørende enige. Og der er få ting, vi kan enes om, som en røgfri fremtid. Faktisk støtter ni ud af ti danskere op om projektet.
Kampagnens valg af voice-over blev dermed også en influencer-strategi og en PR-strategi, som sikrede kampagnen masser af taletid på både sociale medier og i landsdækkende aviser og tv-programmer.
Derudover skabte det kun ekstra opmærksomhed og fungerede som et stærkt signal i kampen om en Røgfri Fremtid, at Lars Løkke, der selv er kendt ryger, stillede sig frem som talsperson for ikke at give tobakken videre til den næste generation.
Shortliste
CCA 2021