Kunde
Novo Nordisk
Beskrivelse
BAGGRUND
Medicinalbranchen er kraftigt reguleret og har ikke tradition for at lave større kampagner til den brede offentlighed uden for USA.
Dette initiativ er det største af sin art i Novo Nordisk's historie.
Kampagnen er baseret på en fælles vision om at forbedre forståelsen af hypoglykæmi (lavt blodsukker) gennem en tværfaglig indsats med både filmiske eksperimenter, online tools og et videnskabeligt studie.
Insulin hjælper millioner af personer med diabetes med at stabilisere deres blodsukker. Men insulinbehandling kan også forårsage en akut tilstand af lavt blodsukker, også kendt som hypoglykæmi. Hypoglykæmi kan medføre neurologisk skade*, asocial adfærd** og, i værste tilfælde, død*** .
Med nyere insulin præparater er sandsynligheden for at få for hypoglykæmi signifikant reduceret, men til trods for dette har nogle læger stadig for vane at udskrive ældre præparater****.
Som verdens førende producent af insulin, arbejder Novo Nordisk for at udbrede kendskabet til forekomsten, konsekvenserne og forebyggelsen af hypoglykæmi, og for at bane vejen for at personer med diabetes og deres pårørende starter den vigtige samtale om emnet.
Kilder:
*Whitmer R, et al. Hypoglycemic Episodes and Risk of Dementia in Older Patients with Type 2 Diabetes Mellitus. JAMA 2009;301(15):1565–1572.
**Inkster B, Frier, B. M. The effects of acute hypoglycaemia on cognitive function in type 1 diabetes. Br J Diabetes Vasc Dis 12, 221–226 (2012)
***Tanenberg, R, Newton, C, Drake A. Confirmation of hypoglycemia in the “dead-in-bed” syndrome, as captured by retrospective continuous g.
**** Data on file
LØSNING
Der findes mange studier af hypoglykæmi, og hvordan tilstanden påvirker personer med diabetes.
Men vi ønskede at undersøge hvorvidt de i forvejen alvorlige konsekvenser kunne påvirke endnu flere mennesker end hidtil antaget. Kunne hypoglykæmi påvirke de pårørende og kunne de være med til at lette byrden for den ramte.
Vi gik videnskabeligt til værks og gennemføre et videnskabeligt studie og for at forstå menneskerne bag tallene gennemførte vi sideløbende et eksperiment som vi optog på film.
STUDIET
Det videnskabelige studie blev gennemført med 4.300 familiemedlemmer fra henholdsvis USA, Japan, England, Tyskland, Italien, Frankrig, Canada, Spanien og Danmark. Vi gennemførte studiet I samarbejde med professor, praktiserende læge og forsker i diabetes Dr. Stewart B. Harris. Studiet undersøgte blandt andet, hvordan pårørende påvirkes af hypoglykæmi og om øget dialog kan afhjælpe problemerne.
EKSPERIMENTET
Sideløbende med studiet, udførte vi et eksperiment, hvor vi interviewede personer med diabetes og deres familier i to separate rum, opdelt af en skillevæg. Efterfølgende viste vi deltagerne hinandens svar, for at understrege forskellen i deres opfattelse og forståelse af hypoglykæmi og af hvordan hypoglykæmi påvirker deres respektive liv.
Eksperimentet blev filmet uden filmhold tilstede under interviewet og med helt almindelige familier uforberedte på hvad eksperimentet gik ud på.
Reaktionerne var overvældende, da vi fjernede væggen mellem de to rum og forenede familierne.
Eksperimentet viste hvor meget det kan hjælpe at tale om hypoglykæmi og vi brugte filmene på sociale medier og i pressen til at skabe trafik til kampagnesiden talkabouthypos.com, hvor patient, pårørende og læger kunne finde mere information.
På den måde påviste vi ikke kun et problem. Vi hjalp også med folk til at starte de samtaler, som kan være med til at afhjælpe problemet.
RESULTAT
Studiet blev udgivet i det videnskabelige tidsskrift Diabetes Therapy.
Resultaterne og filmene blev lanceret på EASD, som er den største kongres for diabetes uden for USA.
I løbet af bare to uger blev der skrevet over 200 nyhedshistorier* om eksperimentet af både lægevidenskabelige og gængse medier, der til sammen har 185 millioner* læsere online.
Patientorganisationer verden over skrev om studiet og viste filmen på deres websites og sociale medier.
Filmene nåede over 40.000 delinger** på sociale medier, og gik viralt med mere end 30 millioner views** i løbet af de to uger.
Filmen havde en gennemsnitlig view through rate på 38 sekunder**, hvilket er 4 gange mere end gennemsnittet for SoMe videoer på Facebook.
Engagement rate for filmene var på hele 1,01 % og nåede samlet set op på 90.588 reaktioner, hvoraf 99,8 % var positive**.
Kampagnen påviste at hypoglykæmi påvirker de pårørende, og at samtaler kan hjælpe. Men ikke nok med det. Den hjalp patienter og pårørende til at starte samtalen, hvilket bidrog til at social aktivitet på sociale medier sted med 186 %*** i kampagneperioden.
Kilder:
*Monitoreret af Coveragebook
**Monitoreret af Facebook
***Monitoreret af Quid i løbet af kampagnen.