Kunde
Professionshøjskolen Metropol
Beskrivelse
Professionshøjskolen Metropol er klassens vinder
En overordnet ramme om den digitale tilstedeværelse var målet, da Professionshøjskolen Metropol skulle have ny webportal. Sitet skulle markedsføre professionsuddannelser, sælge ydelser på efter- og videreuddannelsesområdet, samle organisationensudtryk overfor offentligheden og skabe en samlet kommunikationsplatform.
Mange kompetencer, én udfordring
Professionshøjskolen Metropol stod i dens etablering over for en betydelig udfordring: På kort tid skulle skabes en platform, der kunne positionere uddannelsesinstitutionen, signalere både fællesudtryk og differentiering mellem afdelinger - og afsætte uddannelser. Der var brug for et digitalt univers, der kunne markedsføre studieretninger, efteruddannelser og forskning. Sitet skulle kunne håndtere digitale markedsføringsredskaber i back end - og have et interagerende design i front end.
Branding af den levende faglighed
Sitet tager afsæt i konceptet ”levende faglighed”. ”Faglighed” refererer til den faglige tyngde og den professionalisme, som sitet skal afspejle – og ”levende” henviser til kulturlaget, formidlingen og modtagerhenvendelsen som central for sitet.
Phmetropol.dk er bygget som en emneportal, der skaber et overblik over forskellige, men ofte relaterede uddannelser. Den unges valg af uddannelse er anskuet som en regulær købsbeslutning. Det betyder, at sitet på alle niveauer underbygger brugerens afklaring - og tilmeldingsproces.
Sitet bygger bro mellem kurser, uddannelse, forskning og kommunikation, og understøtter derved en målsætning om at positionere Metropol som holdningsstærk spiller i den offentlige debat. Samtidig sikrer sitets online kursuskatalog opdatering og overlap i eksempelvis kursusudbud de forskellige afdelinger imellem. Sitet tilbyder automatisk relatering af uddannelserne ud fra emneord og kan på sigt opdateres til at give målrettede visninger på baggrund af brugerens adfærd, ligesom inddragelse af video og sociale medier er under udbyggeelse.
Design og billeder formidler et urbant og personaliseret udtryk, der understøtter det visuelle udtryk på alle indholdssider. Det modulært designede site gør det enkelt for webredaktører at håndtere indholdselementer målrettet.
Endelig har Professionshøjskolen fået udviklet en funktionalitet, der gør det muligt at oprette nye subsites og kampagnesites. Disse er baseret på en grundstruktur, som kan tilpasses både i relation til indhold, funktionalitet og designudtryk.
Overskuelighed online – og i organisationen
Med phmetropol.dk har Professionshøjskolen Metropol fået skabt en organisation, hvor generiske arbejdsgange og overlap er optimeret, medarbejderne har taget ejerskab – og der er udviklet en systematik for håndtering og drift, som alle kan trække på.
Resultatet er en modtagerorienteret webportal.
Vinder 2011
CCA 2011