Kunde
Røde Kors
Bureau
BBDO
Beskrivelse
Udfordring:
Flere og flere familier i Danmark er fattige og har derfor ikke råd til at holde jul.
Brief:
Lav en kampagne på vegne af Røde Kors, der samler penge ind til julehjælp til fattige familier i Danmark.
Løsning:
I samarbejde med supermarkedskæden SuperBest hævede vi priserne på helt almindelige julevarer som flæskesteg, rødkål, klejner, marcipan og nougat til ublu højder. For at vise hvordan det er at være fattig, og dermed få ikke-fattige familier til at relatere til fattige familiers virkelighed. De høje priser var eksekveret på instore reklamefilm i SuperBest, på de forskellige varer, på plakater, i SuperBest’s on-line tilbudsavis og i den hustandsomdelte tilbudsavis gennem november og december. De høje priser var efterfulgt af en asterix, der ledte hen til kampagnens budskab: Alt for mange familier i Danmark har ikke råd til at holde jul. Hjælp Røde Kors med at hjælpe dem. Herefter kunne man så enten donere et beløb ved kassen eller med det samme via SMS.
Resultat:
Kampagnen samlede over 1 mio. kr. ind. Det betød, at Røde Kors kunne dele julehjælp ud til over 2000 fattige familier i Danmark, der ellers ikke ville have haft råd til at holde jul. Det var et resultat, der var over 400% højere, end Røde Kors havde håbet på.
Shortliste
CCA 2012