Kunde
Friis Co.
Bureau
Re-public
Beskrivelse
Den danske fashion-virksomhed Friis Co. har i løbet af det seneste årti ført en omtumlet tilværelse, som bl.a. har omfattet to konkurser og en udskiftning af både ledelse og ejerkreds – uden det er lykkedes virksomheden at komme på helt ret køl. Omstændighederne har ført til overvejelser om hvorvidt brandnavnet kunne overleve de udfordrende tider, eller om det var en bedre løsning at starte på en frisk med et helt nyt brand.
Ud over konkurserne, bunder problematikken for brandet bl.a. i at Friis Co. længe har været fastlåst i tidligere tiders succes – både mht. design, strategi og tilgang til sin målgruppe. Virksomheden har længe designet til den samme unge kvinde, som man oprindeligt havde succes med at sælge accessories til. Man havde bare overset, at hun er blevet voksen, har fået ny og større købekraft og idag associerer sig med helt andre brands og tendenser.
Løsningen for Friis Co. var at bibeholde det originale brandnavn – men derudover, at gennemgå en fuldstændig re-branding: At få defineret et nyt brand-DNA, at få analyseret og defineret en målgruppe – og i forlængelse heraf – at få bedre kontrol over design og kollektioner i forhold til en overordnet idé og strategi. Brandet har gemmegået en total fornyelse. Fra at være en virksomhed som før fokuserede på prisbillige efterligninger, ser Friis Co. idag sig selv som en designdrevet virksomhed, hvor innovation og inspirationen kommer nedefra og drives af urbane trends.
Brandstrategien er formuleret i sætningen "She's in a band". Dette statement beskriver dén pige, som brandet henvender sig til, og sætter udgangspunktet for både designlinien og for den visuelle identitet. Stilen er elegant rock'n'roll. De-konstrueret og rebelsk, men samtidig fin og enkel. Logoet er et kontemporært re-design af den originale fleur-de-lis, som igennem ti år er solidt etableret som kendingsmærke for Friis Co.
Shortliste
CCA 2014