Kunde
Horsens kommune
Beskrivelse
Horsens kommune havde brug for et redesign af hjemmesiden og ny struktur, der i bedre grad tydeliggjorde de services og ydelser kommunen tilbød de mange forskellige borgeres behov og pro ler. En opgave der startede digitalt, men endte med et helt nyt design for hele kommunens udtryk - fra kommunens logo til font, farver og udtryk på samtlige flader, kommunen var tilstede.
Det oprindelige design på hjemmesiden var karakteriseret ved en struktur og navigation, der i høj grad imødekom kommunens behov for struktur og opdeling, altså indefra ud. Så opgaven for os startede med en analyse- og designproces, hvor vi fokuserede på at sætte kommunens borgere i centrum. Målet var at skabe en hjemmeside og et udtryk, der gør det nemmere at overskue og navigere i kommunens mange services. Det drejer sig om at analysere data om brugernes adfærd på hjemmesiden, de forskellige brugerprofilers karakteristika, deres søgemønstre, samt hvilke ønsker de har til en ny hjemmeside og kontakt med kommunen.
Den nye designlinje udspringer af det digitale design, som vi udarbejdede til Horsens.dk og som Horsens Kommune efterfølgende ønskede at overføre til deres øvrige visuelle kommunikation.
Resultatet er en helt ny designlinje, der bygger på digitale principper om klare farver, høj kontrast, høj læsbarhed og udstrakt brug af billeder, der til sammen tegner et portræt af en vækstkommune og dens indbyggere.
Udover selve arbejdet med designmanualen har vi udarbejdet Word- og PowerPoint skabeloner, som er tilpasset daglig brug. Skabelonerne er udviklet, så kommunens medarbejdere kan benytte dem i det daglige til deres præsentationer og rapporter. Uden at det kræver særlige grafiske forudsætninger.