Kunde
Center for Ludomani
Bureau
& Co. / NoA
Krediteringer
Beskrivelse
HVORFOR PASSER DENNE CASE IND I SOCIAL MEDIA CAMPAIGNS?
Sociale medier spillede en central rolle i "Kampen mod Ludomani" hvor en stor bevægelse af fanklubber spredte et fælles budskab via deres egne SoMe-kanaler. Den fremgangsmåde skabte den helt rigtige grobund for bevægelsen, da fanklubbernes mange medlemmer kunne ytre deres opbakning og lægge yderligere pres på deres respektive klubber og politikerne.
PROBLEM
Siden bettingmarkedet blev åbnet i Danmark i 2012, er antallet af danskere med pengespilsproblemer firedoblet. I dag har hver 10. dansker udfordringer med spil, og tragisk nok tager 10 personer årligt deres eget liv som følge heraf. Bettingselskaber er stærkt repræsenteret i dansk fodbold, hvor 9 ud af 12 Superliga-klubber samt 1. division og landsholdet er sponsoreret af bettingvirksomheder. For at bekæmpe denne udvikling lancerede Center for Ludomani kampagnen Kampen mod Ludomani.
LØSNING
Kampagnen startede med partnerskaber med fodboldklubberne B93 og Århus Fremad, hvor sidstnævnte placerede Center for Ludomani på klubbens trøjer som en kritik af bettingfirmaernes dominans.
Initiativet inspirerede hurtigt flere klubber og fans til at tage afstand fra bettingindustriens indflydelse, og allerede i måneden efter førte det til politisk handling, hvor midlerne til indsatsen mod ludomani blev øget fra 5,7 til 18,1 millioner, og der blev varslet nye reguleringer af bettingreklamer. Støtten til initiativet vokser fortsat.
Shortliste
CCA 2025