Beskrivelse
Baggrund
Nytårsaften annoncerede Dronning Margrete, at hun ville træde tilbage som Danmarks regent den 14. januar 2024 og dermed overdrage kronen til daværende Kronprins Frederik.
Der er ikke tradition for at abdicere i Danmark, så kombinationen af den uventede nyhed og korte tidsfrist satte kongeriget på den anden ende. Medierne handlede ikke om andet, og hele befolkningen forberedte sig til folkefest; arrangerede rejser, bookede overnatning og shoppede royal udklædning. Hurtigt begyndte butikker og webshops at løbe tør for en helt afgørende ting: Kongekroner.
Men hvis der er nogen, der forstår problemet i at mangle en krone, så er det Burger King.
Idé
Ideen var derfor enkelt, men effektiv. Vi tog Burger Kings ikoniske merchandise – kronen – og fjernede det udvendige logo, så vi på subtil vis kunne bidrage til at skabe stemning, uden at stjæle fokus.
Den 14. januar mødte vi op foran balkonen ved Christiansborg og forærede kroner til alle, der ville fejre dagen med manér og en krone på hovedet. Det var der rigtig mange, der gerne ville. Vores 10.000 kroner blev bogstaveligt talt revet væk og spredte sig vidt og bredt ud i den begejstrede menneskemængde.
Resultat
Ud over at bidrage til den royale folkefest og skabe oprigtigt engagement, så gav uddelingen også Burger King en plads i de officielle medier, hvor flere netaviser samlede historien op. Og i løbet af den massive eventdag spillede den genkendelige krone en rolle på uanede mængder content. Via deltagernes private social media-profiler, på pressebilleder, i livetransmissioner og nyhedsudsendelser.
Alle steder var Burger Kings klassiske brand asset en del af den uforglemmelige begivenhed, hvor royalisme og folkelighed blev forbundet på danmarkshistoriens måske mest pressedækkede dag.
Shortliste
CCA 2024