Kunde
Faxe Kondi
Beskrivelse
Baggrund
Faxe Kondi er et kendt og elsket brand i Danmark, men med store internationale konkurrenter med langt større marketingsbudgetter og globale ambassadører, kan man nemt blive skubbet af pinden, og det er altså svært at fastholde sin positionering og præference hos målgruppen.
Målet med YouKondi var at gøre Faxe Kondi relevant for målgruppen, omgå dennes ad-blockers og give dem engagerende indhold, de gerne ville se og tilvælge - og altså ikke skippe. Der skulle altså laves noget indhold så fedt, at de unge selv ville opsøge og se det.
Målsætning:
• Da 82% af generation Z vil skippe reklamer, måtte vi lave indhold målgruppen friviligt ville se og selv opsøge. Og for at måle, om dette lykkedes, skulle de organiske visninger gerne overgå de betalte. En KPI her var derfor, at 50% af alle visninger på kanalen, skulle være organiske.
• Faxe Kondi skulle skabe en stærk relation til målgruppen, ved at bruge lang tid med den enkelte forbruger. Altså var tiden den enkelte person brugte på indholdet vigtigere end det samlede antal impressions. En KPI her var en average view duration på 45% på tværs af alt indhold på kanalen.
• Derudover skulle de enkelte stykker indhold aflede så mange følgere som muligt, da den største tilkendegivelse for, om man kan lide noget indhold på YouTube er, at subscribe til kanalen, når du har set en video derfra. På baggrund af det planlagte antal stykker indhold på kanalen, var en KPI derfor 400 subscribers per video svarende til resultaterne fra lignende kanaler.
Løsning
Løsningen på ovenstående udfordring ligger i samspillet mellem relevant og underholdende indhold udviklet på målgruppens præmisser til deres foretrukne platforme. Hertil kræves der stærke indsigter i brugeradfærd og online kommunikation samt en modig strategi, krydret med en masse spændende personligheder som målgruppen kender til og identificerer sig med.
Undersøgelser fra YouTube viser, at 70% af målgruppen bedre kan relatere til creators og YouTubere over andre mere traditionelle kendte, og med tidligere års gode erfaringer med YouTubere, var det oplagt at fortsætte denne rejse.
Distributionen af indholdet var også en vigtig del af løsningen. Du kan godt sikre dig et højt antal visninger på YouTube, men du er aldrig garanteret subscribers, hvis du ikke segmenterer dit indhold yderst møjsomligt. Distributionen af indholdet handlede derfor om, at ramme den helt korrekte målgruppe, for at konvertere disse til abonnenter på YouKondi og forblive aktive seere i fremtiden.
I forlængelse af ovenstående, var et andet vigtigt element for Faxe Kondi, at aktivere deres flerårige sponsorat af Guldtuben. Ud over en serie på YouKondi, hvor man fulgte udvalgte YouTuberes vej til Guldtuben, valgte man også at sende en times live-show fra den røde løber på YouKondi før selve Guldtuben. Med denne udnyttelse af sponsoratet lykkedes man med at skaffe over 7.000 nye subscribers til YouKondi på mindre end 48 timer. En bedrift der hverken er set før eller siden for kommercielle dansksprogede kanaler på YouTube.
Resultat
Hvordan måler man godt indhold? For Faxe Kondi handlede det om, at nå og engagere målgruppen, samt bruge så meget tid med den enkelte som muligt. Og det må man sige er lykkedes!
YouTube-kanalen har fået +2.100.000 afspilninger siden kanalens start i slut april 2018. Hvilket har resulteret i 8.800.000 minutter set - godt 17 år.
I den primære kampagneperiode fra august til november har der været over 600.000 unikke besøgende på kanalen. Dette svarer til at 76% af målgruppen 13 - 23 årige har besøgt kanalen i løbet af de tre måneder.
Resultaterne overstiger DR TVs største succes til unge i 2018, nemlig ungdomsserien Doggystyle.
Ud over de mange afspilninger og den lange visningstid har været 61.000 engagements på kanalen.
Målet med at lave godt indhold, der kunne skabe en direkte handling hos brugerne, kan ingen argumenter imod. For hvert stykke indhold, der blev postet på kanalen, blev der genereret 675 nye subscribers. Altså nåede YouKondi den opstillede KPI med 169%.
Derudover har et intelligent og præcist mediekøb via Splay Ones premium netværk resulteret i, at der for hver betalte visning, er kommet 3 organiske, hvilket er svarende til en merværdi på 450.000 DKK og 300% over den opsatte KPI.
Og målgruppe ville i den grad se indholdet. Serier som Kondi Kadabra havde en average view duration på 73% og længere formater som Road 2 Guldtuben blev i gennemsnit set 6 minutter og 22 sekunder. Igen et resultat pænt over den opstillede KPI.
Faxe Kondi er altså lykkedes med at lave en platform, hvor de kan investere i eget indhold og opnå organisk reach. Og hvor målgruppen frivilligt tilvælger indholdet og bruger deres tid sammen med branded. Med YouKondi er Faxe Kondi altså blevet en aktør i de unges bevidsthed på niveau med de YouTubere, der ellers får så meget af de unges opmærksomhed.