Kunde
Statens Museum for Kunst
Beskrivelse
Baggrund:
Kunsten skal sættes fri. Sådan lyder en af visionerne for SMK (Statens Museum for Kunst), der som Danmarks nationalgalleri er indehaver af hele landets fælles kunstsamling på mere end 260.000 værker. Hvis du besøger SMK, tager dig god tid og ser samtlige udstillede værker, vil du dog kun have set 0,7% af samlingen – hele 99,3% af samlingen ligger nemlig i arkiver i kælderen. Dette forudsætter desuden, at hverken tid, geografi eller økonomi spænder ben for dit besøg. Den store værksamling er danskernes fælles kulturarv, og det forpligter SMK til at sikre tilgængelighed og åbenhed, hvor det er muligt. SMK’s problem var, at samlingen var så godt som usynlig for danskerne. De havde i flere år undersøgt, om kunsten kunne bruges på andre måder end fysiske udstillinger, og resultater viste, at der var stor efterspørgsel efter en modernisering af kunstforbrug.
Løsning:
1508 og Strømlin har hjulpet SMK med at sætte kunsten fri. Ved hjælp af kunstig intelligens er Danmarks største kunstsamling nu digitaliseret – en løsning, der giver hele Danmark mulighed for at opleve og interagere med kunst:
https://open.smk.dk
Funktion har givet form til designet: det sort/hvide udtryk får værkerne til at træde frem, og giver et minimalistisk udtryk, der skaber overskuelighed og fokus på de mange funktioner, man kan navigere i. Den avancerede søgefunktion gør det muligt at søge intuitivt uden på forhånd at have taget stilling til, hvad man leder efter; om det er motiv, kunstner, farve, periode eller materiale. Layoutet er fleksibelt, mens navigationen er flydende, så man altid kan se resultatet af sine valg.
SMK Open gør ikke blot værkerne tilgængelige online, men ’sætter dem fri’ – ca. 2/3 af samlingen er uden for ophavsret, og må dermed anvendes frit af danskerne til alt fra undervisningsmateriale til print på en sofapude.
Hvert registreret værk har sin egen digitale side, som indeholder artikler, lyd, film, røntgenfotografier samt mulighed for, at brugeren kan kommentere, bidrage med egen viden eller stille spørgsmål til museets kunsthistoriske personale.
Som en ekstra service er alt digitalt materiale tilgængeligt via et API, så det er frit for alle at indbygge SMKs data direkte i deres egne services.
For at understøtte den rivende udvikling inden for kunstig intelligens er løsningen bygget som en slags app store, hvor nye algoritmer let kan lægges ind som en ny app. Løsningen er 95% datadrevet, og rummer data fra følgende kilder:
- SMK API, der samler data fra forskellige kilder
- Vilhelm CMS og herigennem Wikidata og Wikipedia samt særligt dedikerede services skabt af Strømlin
- Et neuralt netværk, der spytter et ’fingeraftryk’ for hvert billede baseret på komposition, materiale, farveskema og motiv
- IIIF (International Image Interoperability Framework), der gør det muligt at gå på opdagelse i værker ved at zoome og fortælle historier om udvalgte dele af et værk
- Youtube (video)
- SoundCloud (lyd)
- MyMiniFactory (3D-modeller), som har laserscannet en række statuer på museet
- Automatisk genkendelse af objekter – alle illustrationer bliver kørt igennem en model, der returnerer sit bedste skøn over de sete objekter, hvorved der kommer tags
- Automatiske hypernymer – værkernes titler bliver kørt gennem en dansk datamodel og machine learning for at generere alternative søgeord
- Farveanalyse, der identificerer de mest dominerende farver i et værk for at kunne søge ud fra en palette
Resultat:
- Markant medieinteresse og PR-succes med indslag/artikler hos dr.dk, Ingeniøren, Ritzau, DR P1, TV2 News m.fl.
- 79.000 værker gjort søgbare
- 40.000 værker tilgængelige med billede
- 20.000 værker, hvor brugeren gennem en zoomfunktion kan komme helt tæt på alle detaljer og penselstrøg
- 100% søgbarhed via Google
- Overblik over, hvilke værker der er udstillet og hvor
- Et API, der gør det muligt for alle frit at bruge SMKs data i egne services
”SMK Open har for alvor bragt SMK op i superligaen for åben kulturarv. Vi har fået stor ros for tilgængeliggørelsen af store mængder materiale, men også for arbejdet med at gøre materialet bredt anvendeligt ved hjælp af maskinlæring. Og ikke mindst for den API-baserede tilgang, der vender traditionel digital museumspraksis på hovedet og gør museet til en platform for brugernes behov og kreativitet,”
- Jonas Heide Smith, Head of Digital, Statens Museum for Kunst