Kunde
Røde Kors
Beskrivelse
I Danmark lever mindst 10 procent af alle børn i en sårbar og socialt udsat situation, hvor der bliver kæmpet med arbejdsløshed, dårlig økonomi eller fysiske og psykiske sundhedsproblemer. En problematik der i årevis har været overset, og som Røde Kors ønskede at sætte fokus på. Derfor gik TV 2 og Røde Kors sammen om at skabe kampagnen 'Alle Vores Børn'. En kampagne der dels havde til formål at hjælpe danske familier, men samtidig en kampagne der på et overordnet samfundsniveau, skulle cementere problemstilingen som reel, og skabe dialog omkring hvad det vil sige, at være et barn i en udsat situation.
Udgangspunktet for kampagnen tog afsæt i Go’ Morgen Danmark, hvor vi lavede interviews med alt fra udsatte familier og børn til eksperter, ministre og kendte personer, som selv er vokset op under barske vilkår.
Vi skabte en digitalt spor på Facebook og Instagram, hvor nedklip fra Go’ Morgen Danmark og Go’ Aften Live blev delt fra Go’s egne sider. Vi kreerede som et startskud til vores digitale spor en kampagnevideo til sociale medier ’Jimmys jul’, der talte til folks følelser og som spillede på et overraskelses-/eksperiment præmis og skulle vække følelser hos modtageren (video 3). Vi kreerede unikt content i form af skiltevideoer (video 4) til Sociale Medier, for at møde platformenes benspænd. Derudover kreerede vi 6 VTR, som både blev sendt i TV, men også var produceret til at fungerer på Sociale Medier (video 2, et sammenklip udsnit). Her kom særligt vores første video med Naya bredt ud til danskerne, og folk interagerede og kommenterede i stor stil, for at udtrykke deres medfølelse og engagement for sagen.
Vi kreerede 3 appelfilm, med rørende citater fra udsatte børn i Danmark, som blev sendt i Go’, men også på sociale medier.
Kampagnen har resulteret i, at vi har samlet ind til 13.300 familier.
Vi har nået 1/3 af alle danskere.
2/3 synes godt om kampagnen.
68% mener at kampagnen var oplysende.
76% mener kampagnen er relevant.
71% synes at kampagnen giver viden om hvordan udsatte børn lever, og 77% får medfølelse.
Kampagnen har også flyttet folks billeder på, om børn i udsatte familier kommer til fritidsaktiviteter, mener signifikant flere, at der gør (fra 71% til 83%)
42% er blevet mere positive overfor Røde Kors, efter at have set kampagnen.
På sociale medier har vi lavet 93 opslag, med over 9 millioner eksponeringer, 2,5 millioner videovisninger, over 100.000 interaktioner (delinger, likes og kommentarer) og en gennemsnitlig rækkevidde på 100.000 pr. opslag.
Video 1: Eksempel på 1 af de tre appelfilm vi producerede
Video 2: Et kort sammenklip af nogle af de forudoptagede videoer vi producerede (VTR)
Video 3: Vores kampagnevideo til Sociale Medier
Video 4: Casefilm