Creative Circle Award 2018

Advertising — Events

Fod på julen

Kunde

Røde Kors

Krediteringer
Client Service Director
Jonas Sylvest
Art Director
Alexander Binger
Account Manager
Sara Boilerehauge Asmussen
Project Manager
Stine Feddersen
Beskrivelse

Hvert år deler Røde Kors julehjælp ud til økonomisk trængte børnefamilier. Julehjælpen er afhængig af at folk er villige til at donere penge op til julen.
December er den måned, hvor danskere giver flest penge til velgørende formål. Men der er kamp om 'share-of-wallet' fra de forskellige organisationer i en tid hvor reklametrykket desuden er på sit højeste. Derfor er der også kamp om at skabe de mest appellerende og effektive ideer.

Det kræver utraditionelle metoder at trænge igennem julestøjen. Det kan bl.a. gøres ved at optræde steder, hvor folk ikke har deres "reklame parader" oppe. Endnu bedre er det, hvis det foregår steder, som massevis af danskere helt naturligt interagerer med i julen.

Hvert år sælges der 1,4 millioner juletræer i Danmark, og endnu flere eksporteres. Med juletræerne sælges fødder - ofte i den klassiske form med to brædder, der slået sammen danner et kryds. Med rød farve danner foden til forveksling Røde Kors' logo. Ideen blev startskuddet til et samarbejde med CAB (Center for Afklaring og Beskæftigelse) om at producere de røde fødder og indgå aftaler med juletræssælgere om at sælge fødderne med overskuddet gående til julehjælpen. Fødderne sælges til 150 kr., hvor 100 kr. går ubeskåret til Julehjælpen.

Shortliste

CCA 2018

Shortliste

CCA 2018

Titel
Fod på julen
Bureau
HJALTELIN STAHL
Pegasus Production
's Creative Circle Credits
Flere kreative profiler