Creative Circle Award 2018

Advertising — Content Driven Campaigns

Grøndreng

Website
Kunde

Alternativet

Bureau

PLANET B

Krediteringer
Project Manager
Oliver Riel
Creative Director
Creative
Anne Vestergaard Olsen
Composer
Composer
Adam Geh
Composer
Gustav Wolter
Beskrivelse

En uge i februar 2017 troede Danmark pludselig, at sangeren Guldreng havde ændret sit image og forvandlet sig til Danmarks første miljøbevidste popstjerne. Gulddreng havde annonceret i sin nytårstale, at befolkningen snart ville se en ny siden af ham, og inden han nåede at vise den, lancerede Alternativet karakteren Grøndreng med sangen “Blæredygtig”. Grøndreng både sang og så ud ligesom Guldreng, men hans tekster handlede ikke om guld, men om grøn bæredygtig mode. Kampagnen blev lanceret i forbindelse med Skolevalget 2017 og Copenhagen Fashion Week med det formål, at involvere unge mennesker i kampen om en mere bæredygtig tøjindustri. Den indeholdte en sang, en musikvideo og en økologisk fairtrade t-shirt. Unge mennesker var valgt som målgruppe da det er unge, der køber mest nyt tøj og samtidig ved mindst og klimakonsekvenserne ved tøjproduktion. Sangen “Blæredygtig” blev lagt op på Spotify, iTunes, Youtube, Facebook og Instagram for at møde målgruppen, hvor de unge normalt lyttede til Guldreng, og nummeret endte med at overhæle Guldrengs egne sange på hitlisterne og skabe debat i hans fangrupperne om, hvorvidt Grøndreng burde overtage hans karriere.


Da Gulddreng til Zulu Awards 2017 blev konfronteret med, at Alternativet havde “ladet sig inspirere” af hans karakter for at lave en kampagne, der skulle få unge til at købe mere bæredygtig tøj svarede han til Se&Hør: “Jeg synes, det er en fed kampagne. Bæredygtighed er rigtig vigtigt. Det går jeg op i”.

Shortliste

CCA 2018

Shortliste

CCA 2018

Titel
Grøndreng
Bureau
PLANET B
's Creative Circle Credits
Flere kreative profiler