Kunde
Kulturministeriet
Beskrivelse
I 2020 er det 100 år siden, at Sønderjylland blev genforenet med Danmark. For 100 år siden blev grænsen flyttet og tusindvis af familier kunne efter 56 år kalde sig danske igen. Men den del af danmarkshistorien sidder ikke ligefrem på den nationale rygrad. Faktisk er det kun 8 % af danskerne, der uhjulpet kan fortælle, hvad Genforeningen er. Det ser dog bedre ud, når det kommer til den ældre generation og ikke mindst sønderjyderne selv.
Så hvordan tager man danskerne med på en nationalhistorisk trip down memory lane, gør historien interessant, selvom den foregik for huuuundrede år siden - samtidig med, at man udnytter den egnsfunderede ekspertise, der gemmer sig i den sønderjyske del af Danmark?
Man allierer sig med den ukronede dronning af Sønderjylland, skuespilleren Bodil Jørgensen, adapterer det lokale sprog og dialekt, hylder Sønderjyllands traditioner og bruger nytåret 2020 som anledning til en særlig, sønderjysk version af nytårstalen: Fra sønderjyderne til resten af Danmark - kender I ikke jeres danmarkshistorie? Det er ligegodt grau!
Man kan ikke sætte hvem som helst til den opgave, og derfor var Bodil Jørgensens funktion som kendt ansigt og ambassadør fuldstændig unik for videoens massive gennemslagskraft: Med Bodil Jørgensen griber filmen ind i en eksisterende popularitet - ikke kun blandt sønderjyderne, men i hele Danmark. Hun er folkeeje og bl.a. kendt for sin rolle i tv-satiren "Rytteriet”, hvor hun leverer ”dialektservice” på sønderjysk.
I denne nytårstale udnyttes de oprindelige konnotationer forbundet med Bodil Jørgensen, men går en anden vej med hendes sønderjyske kvaliteter: Vi møder hende i en ny kontekst og med et reelt, historisk budskab leveret med kærlighed for ‘æ sproch’ og egnen, som hun selv er opvokset i. Således tog hun ikke bare sønderjyderne med storm, men samlede danskerne om genforeningshistorien på en underholdende, men også informerende måde.
Bodil Jørgensen giver retorisk agency og en stemme til en lokalbefolkning - og i kor råber de resten af Danmark op: Med 1,6 mio. visninger og over 21.000 delinger, samt et kommentarspor der eksploderede i sønderjysk-slang satte Bodil Sønderjylland på danmarkskortet. Og printede historien fast i selv københavnernes bevisthed. Den store opbakning til Bodil Jørgensen som ambassadør ses tydeligt i kommentarsporet og i delingerne, hvor særlig sønderjyderne deler deres kærlighed til Bodil.
Man kan nå langt ud med annoncekroner - eller man kan gøre brug af ‘sønderjyde-effekten’: De første 5000 delinger var 100 % organiske (og næsten 100 % sønderjyske). Af de samlede reaktioner på filmen er 80 % genereret organisk.